Hlavní jídla

Podělte se s námi o "zdravé , rychlé a chutné" recepty. Já přidávám takové, které považuji za kvalitní a mám vyzkoušené. Některé jsem sama dala dohromady po inspiraci z jiných zdrojů a zjednodušila. Za zdravé recepty považuji takové, které obsahují čerstvé suroviny, ideálně od lokálních výrobců a pěstitelů, které známe. Jsou vyvážené a pestré. Dnešní trendy raw, vegetarián apod. mě také inspirují, ale nemyslím si, že by se ke stravování mělo přistupovat striktně dle určitého směru. Hlavní je, naslouchat svému tělu a dát mu, co potřebuje a na co má chuť. 

Poslat recept zde: 

Pečené krůtí medailónky na kari s batáty - 40 minut

kruti medailonky 1Pečené krůtí medailónky na kari s batáty - 40 minut

Batáty jsou lépe stravitelnou formou běžně u nás známých brambor, mají sladkou chuť a vysoký obsah železa a vitamínů A, B, C a E. 

Ingredience: 1 velký batát, 2 cibule, 300 g krůtího masa (prsních nebo stehenních řízků - stehenní jsou šťavnatější), hrst žampiónů, 50 g másla,  sůl  (lepší a zdravější forma je himalájká sůl), kari, koření na kuře nebo jiné koření dle chuti

Houbové rizoto z čerstvých hříbků

houbove rizotoHoubové rizoto z čerstvých hříbků

Protože aktuálně moje lednice oplývá čerstvými lesními houbami napadla mě rychlá večeře, která bude lehká do žaludku. Na smaženici dojde jindy:-)

Ingredience:

klasická bílá rýže dle potřeby na 2-4 porce (pro fajnšmekry to může být rýže kulatozrnná - já dala klasickou)

krájené houby dle potřeby na 2-4 porce

3 větší rajčata

1 větší cibule, olej, drcený kmín, pepř a sůl

Osvěžující jarní salát s jogurtem 10 minut

jarni salatOsvěžující jarní salát s jogurtem 10 minut

Dneska bylo extrémní horko. Když jsem se dostala večer domů, zkontrolovala jsem obsah ledničky a výsledkem byl tento salát, který měl osvěžující efekt. 

Ingredience: salátová okurka, 2 mrkve, 8 ředkviček, 1 jarní cibulka, jogurt Hollandia, 1 PL olivového oleje, 1 PL jablečného octa, sůl, pepř, trochu cukru (já dávám třtinový)

Postup: do misky okurku a mrkve natrouhat, ředkvičky nakrájet na kousky nebo plátky, cibulku na kolečka včetně zelené naťe, zamíchat s jogurtem, octem, solí, pepřem a trochou cukru (nemusí být, ale já mám ráda sladkokyselou chuť)

K tomu jsem si vzala žitnou placku s pomazánkovým máslem. Dobrou chuť!

Krůtí medailonky se zeleninovým salátem 15-20 minut

kruti medailonky salat 1Krůtí medailonky se zeleninovým salátem 15-20 minut

Udělejte si velmi rychlý oběd nebo večeři.

Ingredience: 

Krůtí prsa, zelenina (jakou máme), olivový olej, pepř a sůl, popřípadě nějaké koření na kuřecí maso, olej na smažení (já dala kokosový, je zdravější a nepřepaluje se)

Postup:

Medailonky: maso nakrájet na malé plátky cca 5-10 cm, naklepat, posolit, okořenit a osmažit na pánvi na prudko

Salát: do misky salátovou okurku nakrájet na kostičky, přidat směs salátů, červenou papriku nakrájet na malé proužky, žampiony nakrájet na plátky, přidat olivový olej, sůl a pepř + já dala trochu balsamica, promíchat

Můžeme podávat. Dobrou chuť. 

 

Zeleninové placičky s bylinkovými brambory a jogurtovým dresingem 20 minut

Zeleninove placickyZeleninové placičky s bylinkovými brambory a jogurtovým dresingem 20 minut

Ingredience:

Placičky: 1 vejce, zelenina na placičky (mrkev, celer, pertžel, pastinák, cuketa, červená řepa ... dle vaší volby ... já dala mrkev a celer), cibule nebo červená cibule, petrželka, trochu mléka, trochu hladké mouky (já dala rýžovou), sůl a pepř; olej na smažení (já dala kokosový, který se nepřepaluje)

Příloha: brambory  (cca 5  středních) s petrželkou

Dresing: bílý jogurt Hollandia (dle potřeby), olivový olej, sůl, bylinky (nasekat čerstvou bazalku např. nebo použít směs italských bylin), pokud chceme řídší konzisteci, přidáme trochu vody

Kus kus na sladko - bleskový recept 5-10 minut!

sladký kus kusKus kus na sladko - bleskový recept 5-10 minut!

Příprava na 2 porce: nasypeme 0,5 cm kuskusu do hrnce a zalijeme vodou tak, aby byla 1 cm nad hladinou kus kusu. Přidáme třtinový cukr dle chuti (může být i med, javorový sirup nebo jakékoliv jiné přírodní sladidlo, pokud volíme tato sladidla přidáme je do kus kusu až na závěr, aby se neničili vařením výživné látky), povaříme 1 minutu a vypneme. Přikryjeme pokličkou, necháme dojít v páře. Voda se vsákne.

Ingredience: čerstvé jahody pokrájené na kostičky nebo meruňky, broskve... nektarinky, mango..., jakékoliv sladké ovoce. Můžeme přidat oříšky nebo mandle. Zamícháme do kus kusu a dle chuti dosladíme. Posypeme strouhanou čokoládou a kokosem, nebo skořicí atd... dle chuti. Můžeme ozdobit lístkama máty.

Dobrou chuť!

Kus kus na slano - bleskový recept: 5-10 minut!

kus kus slanýKus kus na slano - bleskový recept: 5-10 minut!

Příprava na 2 porce: nasypeme 0,5 cm kuskusu do hrnce a zalijeme vodou tak, aby byla 1 cm nad hladinou kus kusu. Přidáme sůl dle chuti, povaříme 1 minutu a vypneme. Přikryjeme pokličkou, necháme dojít v páře. Voda se vsákne.

Ingredience: pokrájíme cibuli na kostičky a osmahneme na pánvi nejlépe na palmovém oleji, který snáší vysoké teploty a tudíž se nepřepaluje - je zdravý. Nakrájíme cherry rajčátka na půlky a osmahneme na cibuli, přidáme pokrájenou bazalku. Dále můžeme přidat a osmahnout mraženou kukuřici a hrášek nebo jakoukoliv jinou zeleninu, na jakou máme chuť (zelenou a žlutou papriku nebo mrkev nakrájemou na malé proužky... atd.) Přidáme pepř nebo jakoukoliv směs koření na zeleninu. Na závěr můžeme přidat olivy a nastrouhaný sýr na vrch.
Dobrou chuť!

Zeleninový salát "co dům dá"

zeleninový salátZeleninový salát "co dům dá"

Zeleninový salát je rychlá volba, jak udělat rychlé, čerstvé a chutné jídlo. Je ovšem třeba mít v ledničce zásobu zeleniny, která mi nikdy nechybí. Aby salát nasytil, je třeba přidat nějakou bílkovinu (vejce nebo šunku nebo tuňák nebo tvrdý sýr, pokud máme plátek kuřecího, je možné i to..., zprudka opéct na pánvi nejlépe na kokosovém, rýžovém nebo palmovém oleji, kterému neškodí vysoké teploty a uchovává si výživné látky a nakrájet na kostičky).

Plněné cukety

plněné cuketyPlněné cukety

Menší cukety rozkrojíme napůl, vydlabeme, osolíme, potřeme olivovým olejem s česnekem. Dovnitř vložíme nakrájená rajčata (ideálně zbavená slupky), posypeme oreganem nebo bazalkou a zasypeme sýrem nebo tofu (ochucené, uzené, bylinkové). Pečeme na 170 °C asi 20 minut. Kdo má větší hlad, může si k tomu orestovat brambory s cibulkou. Výborná záležitost:-)

Dobrou chuť!