Zdravé stravování

Strava by měla být hlavně vyvážená, bohatá a také barevná :-) se správným poměrem sacharidů, bílkovin, tuků a vlákniny. Určitý návod k tomu můžete najít například v kalorických tabulkách. 

Aktuální "raw" trendy ve stravování poukazují na plnohodnotné potraviny, živé, čerstvé, které zasytí a dodají tělu spoustu živin. Bio potraviny jsou zase výsledkem ekologického zemědělství, jehož cílem je používat biologická hnojiva a vyhnout se dusičnanům, pesticidům a herbicidům, které se pak dostávají do lidského těla, kde škodí. Je potřeba si dát ale pozor, aby se nejednalo o koupenou značku, ale skutečnou biopotravinu. Pokud si nejste jisti, je lepší si vybrat lokálního farmáře, od kterého si koupíte ovoce, zeleninu, maso, vejce, mléčné výrobky. Takové potraviny jsou bohaté na enzymy, vitamíny, minerály plné přirozených barev a chutí. Je důležité si najít vlastní cestu ke stravování v souladu se svým tělem a duší. Následující články a videa by vám k tomu měli být inspirací. Moje cesta byla postupná detoxikace, očista těla za pomoci např. čerstvých zeleninových a ovocných šťáv, bylinných čajů, půstů a zařazení kvalitních, čerstvých potravin a postupné zbavení se průmyslových tzv: "prázdných potravin", které tělo zatěžují konzervanty, dochucovadly a nemají se skutečnými živinami nic společného. Občasná konzumace takových potravin zásadně neuškodí. Není ale dobrou volbou, aby tvořili podstatnou část našeho jídelničku. 

Avokádový olej pomůže vašemu zdraví, prospěje pleti i vlasům – jaké má účinky?

avokádový olejAvokádový olej pomůže vašemu zdraví, prospěje pleti i vlasům – jaké má účinky?zdrave stravovani

Avokádo je obecně jednou z nejzdravějších potravin. Znáte to staré přísloví „Jedno jablko denně zahání lékaře.“? Ve skutečnosti se v několika exotických zemích říká stejná věta s avokádem. Vážně, toto jedinečné zelené ovoce obsahuje mnoho zdravých látek, které pomáhají našemu tělu. Avokádo je bohaté na "dobré" tuky i klíčové vitamíny a minerály, které podporují naše celkové zdraví. Ale nebavíme se jen o avokádu. Abyste si mohli užívat úžasných výhod tohoto ovoce, stačí pokapat trochu avokádového oleje na vaše oblíbené jídlo. Ruku na srdce, avokádo samo o sobě je hodně velké a celé ho najednou nesníte. Zkuste proto avokádový olej. V dnešním článku si řekneme, jaké účinky na zdraví a krásu má tento jemný a voňavý olej.

Avokádový olej a jeho účinky na zdraví

Zatímco avokádo se v průběhu let stalo velmi populárním ovocem, ne všichni znají olej z avokáda. Je to jeden z mála olejů, který nevychází ze semena. Místo toho pochází z dužiny ovoce - části, která obklopuje semeno. Dle mnoha odborníků patří avokádový k nejzdravějším olejům na planetě. Navíc je extrémně univerzální. Můžete jej použít k pokapání výborného salátu, můžete z něj udělat výborný dip nebo si na něm můžete osmažit ranní omeletu. Vzhledem k tomu, že olej z avokáda má vysoký kouřový bod (přes 200 stupňů Celsia), doporučuje se i při tepelných úpravách jídla. Můžeme tak říct, že pokud vyměníte vysoce zpracovaný olej za avokádový olej, může to moc pěkně zvýšit nutriční hodnotu vašeho jídla. A to už se vyplatí, nemyslíte?

Podívejme se nyní na TOP benefity avokádového oleje. Možná vás překvapí svojí univerzálností.

Nezdravosti ve zdravé výživě

snidaneNezdravosti ve zdravé výživězdrave stravovani

Specialistka na zdravotní prevenci  a výživu Margit Slimáková mě fascinuje svým rozumným přístupem k výživě a ke stravování. Její projekty jako je "Zdravý talíř" nebo "Skutečně zdravá škola" jsou velkým přínosem široké veřejnosti. Mě osobně některé trendy ve zdravé výživě nepřipadají přirozené a proto si dovoluji zveřejnit zde tento článek, který Margit Slimáková uvedla na svém blogu. Nezbývá mi, než souhlasit. 

Na šíření osvěty, informací a aktuálních poznatků o zdravém jídle mají svůj ohromný podíl nejen alternativci a foodbloggeři, ale také farmářské trhy a prodejny zdravé výživy. Mnozí z nadšenců předběhli nejednoho výživového a lékařského experta. Zatímco odborníci živili protitukovou hysterii, praktici z terénu doporučovali jíst nejkvalitnější potraviny a vyhýbat se vysoce průmyslově upravovaným produktům, zbytečným aditivům a reziduím agrochemikálií. A měli pravdu.

Umíráme na nemoci z výživy nad plným talířem jídla

videoicon1Umíráme na nemoci z výživy nad plným talířem jídla zdrave stravovani

Lidé jsou permanentně podvyživení, jsou to procesy, které probíhají dlouhodobě, často to vede až k autoimunitním onemocněním, zvlášť u dětí, které nejsou kojené, stavět výživu dětí na konzervách je špatně, tvrdí konzultant pro personalizovanou výživu Jakub Přibyl. Dodává, že většinu lidí jídlo stresuje, už prý nevíme, co jíst. U dětí jsou z hlediska výživy zásadní první tři roky života a se špatnou výživou jejich vývoj nemůže fungovat správně. Umíráme prý na nemoci z výživy nad plným talířem jídla, podle jeho názoru je správná cesta přistupovat k výživě tak, že jsme na trhu s potravinami a musíme si najít ten správný výživový vkus.  zdroj: dvtv

Dusičnany v ovoci a zelenině

videoicon1Dusičnany v ovoci a zeleniněikona zdrave stravovani

V následujícím krátkém videu uvidíte, kolik dusičnanů obsahuje ovoce a zelenina kokrétně nakoupená v řetězci Lidl. Bohužel, donedávna tento řetězec nabízel poměrně kvalitní ovoce a zeleninu, ale je to opravdu sázka do loterie. Něco je dobré a něco ne. Já osobně se řídím vnitřním pocitem nebo chceteli intuicí při nákupu potravin. Samozřejmě nejlepší je ovoce a zelenina ze zahrádky, kde víme, jak byla vypěstována. Namítnete: ovzduší je také zamořeno. To sice ano, ale není to tak markantní, jako když se ještě do půdy přidávají hnojiva s dusičnany. Pak už je to opravdu jedovaté pro nás! Jsou to karcinogenní látky.

 

 

16 dietních mýtů

dietni myty 116 dietních mýtůikona zdrave stravovani

Ano, v dortech je spousta cukru. Ale to třeba v ovoci také!

Německý dietolog Detlef Pape (54) sestavil v souvislosti s dietami a hubnutím seznam 16 největších vžitých omylů a lží…

1. Z tuku se tloustne.

Ne! Maso (až 0,5 kg denně) a tuk (80 až 120 g denně) jsou naprosto v pořádku.

2. Když budu jíst méně, zhubnu.

Ne! Kdo jí méně, ztrácí svaly, které jsou spalovačem tuků. Omezíte-li radikálně příjem kalorií, začne si vaše tělo paradoxně dělat větší tukové zásoby na »horší časy«.

Doporučené denní dávky vitamínů a minerálů


vitaminy mineralyDoporučené denní dávky vitamínů a minerálůikona zdrave stravovani

Doporučené denní dávky vitamínů a minerálů jsou takové dávky, které by měli pokrýt základní denní potřebu u zdravého jedince. Tato denní dávka se pak může lišit s ohledem na různé faktory jako je věk jedince, zdravotní stav, roční období a nebo míra fyzické aktivity.

 

V přiložených tabulkách najdete doporučené denní dávky vitamínů a minerálů dle vyhlášky ČR o označování výživové hodnoty potravin. 

Vitamíny a minerální látky a jejich doporučené denní dávky dle vyhlášky číslo 450/2004 Sb. a novely 330/2009 Sb.

Jak poznat kvalitní med

medKvalitní med cukernatí, tedy správně krystalizujeikona zdrave stravovani

Med je jeden z darů přírody, kterých bychom si měli vážit. Mezi lidmi o něm koluje nejeden mýtus. Ten o jeho kvalitě, který tvrdí, že čím pomaleji med krystalizuje (nesprávně cukernatí), tím je kvalitnější, je jedním z nejčastějších.
Ve skutečnosti je tomu naopak.

Druhy medu a jak med vlastně vzniká

Včely pro tvorbu medu sbírají dva druhy šťáv – nektar rostlin, z nějž vzniká med květový/luční a medovici, kterou vylučují mšice, červci a larvy dalšího hmyzu a z níž vzniká med medovicový (někdy zvaný lesní). Dále může vzniknout směs těchto druhů (výsledku se také říká lesní med). Oba tyto druhy šťáv zároveň včele slouží jako potrava. Z tohoto důvodu je nikdy nesbírá zbytečně daleko od úlu, protože by je dříve spotřebovala, než by doletěla zpět.

Palmový olej ano či ne?

 

palmovy olejPalmový olej ano či ne?ikona zdrave stravovani

Problematiku palmového oleje sledujeme již od doby, kdy jsme se v roce 2005 rozhodli zařadit do nabídky červený palmový olej Carotino pro jeho výjimečné účinky na zdraví. V poslední době se z palmového oleje stalo široce diskutované téma hlavně v souvislosti s postupující devastací deštných pralesů v Indonésii. Známe ale všechny souvislosti?

Globální argumenty proti palmovému oleji hovoří o tom, že nejvíce se oleje spotřebuje v nadnárodních potravinářských koncernech do výrobků, které jsou nezdravé samy o sobě, nehledě na palmový tuk. 70 % produkce se spotřebuje na domácím asijském trhu. Nárůst poptávky v posledních letech je způsobený zejména zvýšenou produkcí biopaliv. Téma, které má široké společenské souvislosti, velmi dobře popsal Otakar Jiránek, ředitel firmy Country Life, s jehož náhledem plně souzníme. Doporučujeme si pro rozšíření souvislostí přečíst článek dříve, než budete pokračovat ve čtení: http://www.countrylife.cz/data/files/palmovy-tuk-clanek-250.pdf
Ochrana přírodních zdrojů je součástí hodnot Nobilis Tilia, i když práce s přírodními surovinami vždy obnáší jejich pěstování, sklizeň a zpracování s potenciálním ohrožením rovnováhy ekosystémů, ať už se týkají lánů sóji, slunečnice či řepky, plantáží olivovníků anebo palem. Proto klademe důraz na bio suroviny, jejichž proces získávání z přírody je šetrný a kontrolovatelný. Proto jsme z naší nabídky vyřadili mýdla s rafinovaným palmovým tukem a zachováváme v nabídce palmový olej Carotino z certifikovaných zdrojů.

Ekologické zemědělství a biopotraviny

videoicon2Ekologické zemědělství a biopotravinyikona zdrave stravovani

V následujícím krátkém videu uvidíte případovou studii pětičlenné švédské rodiny, jak se změní její život po 14 denní konzumaci biopotravin. 

8 bezmasých zdrojů bílkovin

rostlinne bilkoviny8 bezmasých zdrojů bílkovinikona zdrave stravovani

Avokádo: je bohaté na vitamin C, železo a zdravé tuky. Obsahuje také vysoké množství bílkovin.
Hrách: můžete přidat do salátů, polévek nebo jako přílohu. Z jednoho šálku hrachu získáte 10 gramů proteinu.
Dýňová semínka: nemusíte jíst jednou za rok při dlabání dýně. Pochutnejte si na nich běhěm celého roku, třeba jako pražená dýňová nebo cuketová semínka.

 

Další články...

  1. 6 studií, proč je bio lepší

Strana 1 z 2